Flere politikere og samfunnsdebattanter har reagert på denne statistiske "bomben"; i hovedsak har debatten handlet om når man er norsk og/eller hvor lenge man er innvandrer. Disse er interessante temaer i seg selv, men, etter min mening, ikke det som er hovedspørsmålet i denne sammenheng.
Dette skriver jeg i Aftenposten 17. mars 2012:
Når er en svarting en svarting?
Statistisk sentralbyrå (SSB) har nettopp beregnet seg
frem til at i 2040 vil nesten halvparten av Oslos befolkning ha
innvandrerbakgrunn. Inger Texmon fra SSB sier på Dagsrevyen (13.3.2012) at
målet er å ikke delta i en politisk debatt, men å gi et grunnlag for utforming
av velferdspolitikken. Etter SSBs kategorisering omfatter ”personer med
innvandrerbakgrunn” to grupper: innvandrere, og norskfødte med to
innvandrerforeldre. Spørsmålet dette reiser er hvor relevant det er for utvikling av velferdspolitikk å "sause" disse to grupper sammen i en befolkningsberegning.
Det ligger mye kraft i statistiske kategorier: De påvirker folks opplevelser av egen livssituasjon. De styrer hvordan man lager diagnoser
for samfunnsutfordringer. De snevrer inn eller utvider det politiske
handlingsrom.
Fra før vet vi at det er en sammenheng mellom botid i
Norge og samfunnsdeltakelse generelt. Tidligere statistikk fra SSB viser at
norskfødte med to innvandrerforeldre har et høyere utdanningsnivå enn
innvandrere. Utdanningsnivå og velferdsavhengighet har en tendens å høre sammen. Kan det derfor gi mest mening å skille disse to
grupper fra hverandre, særlig når man ønsker å gi et grunnlag for utforming av velferdspolitikken?
I samme innslaget på Dagsrevyen ble Groruddalen brukt
som illustrasjon. Når det er 10 prosent flere innvandrere i Groruddalen enn i Oslo,
er det ikke overraskende at innvandring blir brukt som
”forklaring” på tingenes tilstand i medier og andre steder. Men andelen innvandrere som mottar
sosialhjelp i Groruddalen ligger på omtrent samme
nivå – verken høyere eller lavere – enn hos tilsvarende gruppe i Oslo og
landet forøvrig. Det sterke søkelyset på innvandrere i Groruddalen gjør det dessuten
lett å overse problemene for resten av befolkningen. Dette gjelder utfordringer
som lavere sysselsettingsgrad, en høyere andel med varig uførepensjon, og en
høyere andel som mottar sosialhjelp enn hos tilsvarende gruppe i Oslo. Tabloidiseringen
av debatten kan føre til en ”etnifisering” av velferdsutfordringene i
Groruddalen.
I USA brukes det såkalte ”en-dråpe-blod-prinsippet” for
å definere svarte. Det er derfor Obama omtales som den første svarte president
selv om moren hans er ”blendahvit”. Kan det være tilsvarende tenkning som ligger
bak SSBs ”innsausing” av innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre?
Skal dette være grunnlag for utforming av vår fremtidige velferdspolitikk?
Hovedpoenget mitt er at vi, i utforming av
velferdspolitikken, bør spørre oss om det er verdt å slå sammen innvandrere, og
norskfødte av to innvandrerforeldre. Eksisterende kunnskap tilsier at enkelte forskjeller
mellom disse gruppene kan være større enn det de har felles, også fra et
velferdspolitisk perpektiv.