400 000 muslimske tenåringsjenter i USA får nå sjansen til å komme på forsiden av et glossy fritidsblad. Endelig. Amerikansk business har oppdaget at også muslimske jenter ønsker å lese om andre jenter som de kan identifisere seg med.
Bladet "Muslim Girl" ble lansert i slutten av januar 2007. Wardah Chaudhary, 16 år, fra Tulsa, Oklahoma ble avbildet med red og hvit hijab og små røde, hvite og blå stjerner malt på kinnet.
En undersøkelse bestilt av bladet "Muslim Girl" fant ut at muslimske jenter mellom 14 og 18 år liker å se på fjernsyn, lese tenåringsblader, surfe på internett, se på YouTube.com, spille videospill, snakke i mobilen, shoppe og være sammen med venner - i tillegg til Koran-studier.
Ausma Khan, PhD, forfatter, menneskerettighetsadvokat og aktivist er sjefsredaktør. Hun sier at det er et mål å vise at muslimske jenter ikke bare kan deles i to grupper - med eller uten hijab.
Hva med en europeisk versjon av "Muslim Girl"? Og hva med "Muslim Boy"? Nei, jeg tenker ikke på Bjarne Håkon Hanssen, men på Schibsted. Har de oppdaget at det er 15-20 millioner muslimer i Europa? Mange av disse er unge som ønsker å lese om andre ungdom de kan identifisere seg med.